Tisdag 18 januari 2011

Jösses vad fort dagarna går! Idag slutade jag 17, och åkte raskt hem, bytte om och ut i stallet. Per hade redan tagit in hästarna, eftersom han var hemma innan mig. Gjorde direkt iordning Bozetti, lastade in henne i trailern och åkte iväg till ridhuset. Lina hade stannat i stallet på väg hem från jobbet, så hon hade hunnit rida Crucifix innan jag kom med Bosse. Fixan hade fått jogga loss lite idag, eftersom hon gick ett riktigt träningspass igår.

Bosse tömkörde jag och hon fick börja med 10 minuters skrittpass, och sedan höger galopp i en minut, och sedan blev det skritt igen i 10 minuter till och sedan vänster galopp i en minut. Därefter avslutade vi passet med 10 minuters skrittarbete. Hon var så duktig! Hon slog bakut bara ett par gånger i högergaloppen, och bröt av en gång, annars var hon superfin. Lite hastig blev hon någon gång, annars var det klart bättre än tidigare gånger. I vänster galopp var det jämn och fin galopprytm hela tiden, och hon höll galoppen hela minuten, utan att slå bakut eller bocka.
För er som undrar vad det är för program vi har för att rehabilitera henne, kan jag berätta att vi har precis börjat med galoppen, och ska få ett program av veterinären, men än så länge får vi bara galoppera en minut per varv. Om det verkar fungera bra, utan att hon reagerar med värme, svullnad eller hälta, ska vi öka på till en minut x två i varje varv. Än så länge fungerar det bra. Första gången tyckte jag hon markerade tydligt i höger varv när hon travade in i galoppen (hon ska ju inte trava, men det är svårt att inte få någon trav innan galoppen), men idag travade hon lite vid avsaktningen, och då syntes det ingenting. Känns underbart!

Innan vi fick börja galoppera henne, har vi promenerat/skrittat uppsuttet, 30 minuter/dag, i 4 veckor. Vi får galoppera uppsuttet oxå, men vi har valt att göra det på töm till att börja med. Dels för att inte belasta för mycket direkt, och dels för att det var ingen som ville sitta på henne de här första gångerna. Undrar varför...? Nej, men hon har skött sig jättebra, speciellt med tanke på hur länge hon stått. Jag skulle vilja galopparbeta henne varje dag, men tyvärr fungerar det inte att åka varje dag till ridhus, så vi har sagt att så länge vi måste vara i ridhus pga väglag osv, åker vi varannan dag, och så får det bli 30 minuters skritt här hemma de andra dagarna. Det tar lite längre tid att få igång henne, men det gör inget.

Har avslutat kvällen med att kolla handbollsmatchen, som tyvärr slutade med svensk förlust. Det var inte ens spännande mot slutet.

Nej, nu ska jag surfa runt en sväng innan jag fortsätter i min bok, som jag tycker är så bra.
Hej!

Kommentarer
Postat av: Idaho

Har hört att Åsas galopprogram ska göra underverk. Verkar dock som att de är individuella, har hört lite olika varianter... Är tanken att de ska få gå i valfri form under galoppen? Tänker att de själva väljer att gå där de har "bäst balans", eller!? Kram!

2011-01-19 @ 21:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0