Julens godaste fudge

Nu har jag precis gjort "Tomte-fudge". Supergott, men sött. Kolla vad läckert det ser ut:

                       
Jag har fått receptet av systerdottern Hanna, som är utbildad kock. Hon och mamma bjöd på det i lördags, på sitt "godisbord".

Här är receptet:

50 g skumtomtar, ca 7 st    
2 dl strösocker
1 dl vispgrädde
50 g smör
150 g vit choklad

Klipp tomtarna i små bitar. Blanda bitarna med smör, socker och grädde i en kastrull. Värm på svag värme tills allt har smält. Fortsätt att småkoka i 10 minuter under omröring.
Rör i chokladen (som du hackat lite), och rör tills massan blir blank. Tag av kastrullen från värmen och fortsätt rör tills massan blir svalare och ljusare. Häll upp i en smord/bakpappersklädd form, ca 20 x 30 cm. Låt massan stelna, skär därefter i bitar. Ca 30 st.

Kommentera gärna om du provar receptet.

Passar oxå på att lägga ut lite julkort jag gjort. Håll tillgodo!

   


  

  

  

  

  

Det var allt för idag. Ha en fortsatt trevlig kväll!
Lämna gärna ett avtryck, så jag ser att du varit här.
Kram Betty


Kommentarer
Postat av: hanna löwendahl

kanonfina julkort:) gillar speciellt dem med icke traditionella julfärger, det är kul med lite annorlunda:) kram

2008-12-15 @ 22:19:33
Postat av: Petra

Gott godis och jättevackra kort. Vågar man hoppas att nått hamnar i min post låda kanske,hihi.Kram

2008-12-19 @ 07:07:33
Postat av: Jessica N

Vilka fina julkort du gör! Ska nog testa att göra din tomte fudge, låter mumsigt!!!

2009-01-02 @ 22:52:24
URL: http://nilssonjessica.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0