Hemma igen

Har nu kommit hem efter två långa, men spännande dagar i Vimmerby. Vi tillbringade dagarna på Astrid Lindgrens Näs, där konferensen hölls. Gårdagens konferensmiddag var på Majkens restaurang, på Astrid Lindgrens värld.
Vi var runt 100 deltagare, varav två stycken fritidspedadoger, jag och min kära kollega A. Det var en blandning av föreläsare, och ganska många, då varje föreläsning varade i 30 minuter. Det var bl.a några forskare, en stadsarkitekt, mediapedagoger från UR och studenter från Designhögskolan i Göteborg, och en tjej som pratade om detta-bloggosfären. En intressant blandning, som i vissa fall gav mersmak. Ett par tänkbara föreläsare att kunna bjuda in till kommunen, för kompetensutveckling för oss fritidspedagoger. Dessutom en förfrågan till oss från UR:s mediapedagoger om att få kontakta oss för mer utbyte och eventuell intervju. Jättekul!
Vi fick oxå vara med på två workshops, igår en som belyste genusperspektivet gällande leksaker och deras förpackningar och marknadsföring. Idag var vi på UR:s workshop, som inte var så mycket nytt för mig, som redan använder deras material, men ändå intressant, då de berättade om lite nyheter som kommer på deras sajt. Bland annat gör de en stor satsning om fritids i höst. Känns fantastiskt att det finns folk som lyfter oss och vårt arbete. Något som vi själva måste bli bättre på.

Här ser ni prov på vad en av studenterna på Child Culture Design, tagit fram. Det är ett lekredskap med ljud, som man kan förändra. man kan böja och snurra själva "rören" och man kan skapa ljud i den. Helt fantastisk, tyckte jag att den var. Designern heter Karl-Johan Ekeroth. Läs mer om Child Vulture Design på deras hemsida. Där finns också en film på hur denna Invoxicated fungerar. 


Bilden är lånad från hemsidan http://www.hdk.gu.se/

Men som sagt, borta bra, men hemma bäst. Längtar faktiskt till jobbet, ska bli kul att gå dit imorgon. Måste få höra med eleverna hur deras musikal gick i går kväll.
Tills vi hörs igen - ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Ida

För en oinsatt lekman som jag; vad hände med "leka cowboy och indian", bygga kojor både inne och ute, osv, osv? behövs filminstruktioner för att man ska förstå lekarna nu för tiden? bara en tanke...

2011-05-27 @ 07:59:06
Postat av: Betty

Bra reflektion, men nej, Ida, det behövs inga lekinstruktioner. Barn är ju oftast smartare än oss vuxna, så de vet nog hur man använder de leksaker som finns. Filmen syftade mest till att visa nya innovativa grepp på lekredskap i offentlig utemiljö. Extra kul att det är studenter som designat dem, tycker jag.

De lekar du lekte, leker även barn idag. Men som bekant har ju inte utvecklingen avstannat på andra områden, så varför ska den göra det när det gäller barn och lek...

2011-05-27 @ 08:14:48
Postat av: Ida

Nu låter jag som en stenåldersmänniska, men jag TROR att barns fantasi kanske inskränks i och med att de inte får skapa sina leksaker själva (t.ex en kotte med några pinnar blir ett får). Den fundamentala förståelsen för hur saker och ting är uppbyggda i grunden samt dess värde kanske inte blir genomlyst när teknikens genombrott får skena ikapp med ljusets hastighet. Vilken forskare inom pedagogiken eller för den delen, säkert mer insatt, verksam förskolelärare kan inte mena att ett barns utveckling inom den tekniska världen är större än hos dagens trettiofemåringar? Vad har denna tekniska utveckling fått ge plats åt? Eller är dagens barn superindivider? Intressant diskussionsämne som jag gärna tar över ett par glas vin ;)

2011-05-27 @ 09:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0