Insektsmedel

Jag hatar alla irriterande insekter lika mycket som jag älskar sommaren. Tyvärr så är det inte bara jag som irriteras av de små krypen. Stackars hästarna tycker inte heller om flugor, blinningar, bromsar m.m. Har provat lite olika insektsmedel som man kan köpa, men tycker egentligen inte att det är någon större skillnad på dem. De är bara dyra! Det går väl an när man sprayar på och sedan släpper ut hästarna, men när man rider och sedan duschar av hästen, så duschar man ju bort insektsmedlet oxå. Det går ju åt mängder, och dyrt blir det.

Så jag har faktiskt kokat eget sedan förra sommaren. Hittade ett recept i Häst & Ryttare då, som jag tycker funkar rätt ok faktiskt, och eftersom det är billigt, kan man ju slösa med det. Tyvärr så luktar hästarna vinäger, men det får man stå ut med. Tänkte faktiskt testa att koka med lite citronskivor nästa gång, för att friska upp lukten lite. Kanske inte blir lika effektivt då, i och för sig...

För er som vill testa, här är receptet:

1/2 liter vinäger
1 liter vatten
En hel vitlök
En kryddburk rosmarin

Skär vitlöken i småbitar. Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt småputtra i någon timme. Ställ hopkoket på svalning i kylen ett dygn. Sila blandningen och späd med en liter vatten. Fyll på sprayflaska och insektsmedlet är färdigt att använda.

Som ni ser blir det rätt mycket, så det brukar räcka ett tag.

Nej, nu MÅSTE jag gå och lägga mig! Godnatt kära vänner!


Kommentarer
Postat av: Christina

Hej Betty, Jag var i en djuraffär o frågade om en sak till vanessa , då berättade han att det kommit något nytt till hundar o hästar för hund var det fästingar o till häst var det för flugor o diverse insekter det var garanti på det om det inte funka , fick man pengarna tillbaka det var miljövänligt oxå man skulle sätta en vid svansen o en vid örat,billigt var det runt 100 lappen värt att prova

2010-07-01 @ 23:34:49
Postat av: Christina

Hej Betty, Jag var i en djuraffär o frågade om en sak till vanessa , då berättade han att det kommit något nytt till hundar o hästar för hund var det fästingar o till häst var det för flugor o diverse insekter det var garanti på det om det inte funka , fick man pengarna tillbaka det var miljövänligt oxå man skulle sätta en vid svansen o en vid örat,billigt var det runt 100 lappen värt att prova

2010-07-01 @ 23:36:19
Postat av: Betty

Det låter intressant, Kicki. Det måste vi prata lite mer om när vi ses nästa gång....

2010-07-02 @ 22:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0