Pysselstuga

Nu är det bara kvällen och morgondagen kvar innan det är julafton. Det är så mysigt! Kanske blir det fler inlägg ikväll, än detta.
Här är bilder på några julkort jag missat lägga ut:

   

   

 

Nu kilar jag iväg och äter. Vi syns...

Nu är jag här igen. Har precis läst att Magnum efter stort besvär är klippt. Känns jobbigt att veta att det var så besvärligt att klippa honom. Med lugnande, brems, upplyft framben och jacka över huvudet. Håller med Sanna, som äger honom, när hon tyckte synd om honom. Vet inte vad som hänt med honom, eftersom det inte varit problem att klippa honom förut. Han har ju blivit klippt minst 2 ggr/säsong, de senaste 5 åren. Utan lugnande medel eller annat. I och för sig har ju vi sladdlös maskin, men att det skulle göra sådan skillnad, verkar ju konstigt. Hoppas det går bättre nästa gång. Kanske han blivit mer "hemmastadd" i Boden, och mer trygg med människorna runt honom tills dess. Får hålla tummarna.

Har gjort lite julgrupper i helgen, som jag har/ ska ge bort. Här ser ni lite smakprov:

 

 

 

 

 

Har även dekorerat lite ljus att ge bort i jul. Tyvärr blev en del bilder lite suddiga, men det går ialla fall att urskilja motiven:

 

 

 

Igår hann vi med att göra Leilas underbart goda brända mandlar oxå. Det går jättefort att göra dem. Här är receptet:

Förberedelsetid: 15 min

Färdigt på: 15 min

Ingredienser

1 strut
250 g skalad hel mandel
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering

Gör så här

1. Smält florsockret tillsammans med mandeln tills mandeln knäpper, rör hela tiden.

2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut.

3. Strö i 0.5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplåtspapper och separera nötterna från varandra.

4. Låt svalna och fyll upp i pappersstrutar.

Så lite bilder från "produktionen":

Skållade mandlar har lagts i pannan, och så har jag hällt över florsocker

Nu har sockret smält ihop med mandlarna

Nu har jag strött på florsocker, och separerat mandlarna. Färdigt! Mums!

Idag har vi varit hos grannarna med julblommor, och önskat God Jul, sen har jag stekt revben och bakat en saffranskaka. Per och Lina har klätt granen när jag var på jobbet. Imorgon är det Jansson och brunkål, som måste tillagas. Dessutom ska vi till farmor och farfar och "fira" lite jul. På kvällen ska vi käka lite julmat här hemma, bara familjen. Det är sååå mysigt, när allt är klart, att bara få sitta och njuta. Jag ÄLSKAR julen!!!

Godnatt och kramiz på er allihop
/Betty 


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilka fina kort och härliga arrangemang!

2008-12-28 @ 23:43:25
URL: http://smamirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0